ŽIAURUS ELGESYS SU GIMDANČIOMIS MOTERIMIS YRA NEMATOMA EPIDEMIJA, SKELBIA DULOS



Dulų teigimu, elgesys su gimdančiomis moterimis yra pasibaisėtinas, nes medicinos darbuotojai nevengia joms atlikti žiaurių veiksmų, pradedant be sutikimo atliekamomis epiziotomijomis ir baigiant seksualine prievarta.




2016 m. rugpjūčio 6 d. motinystės priežiūros pasaulį apskriejo 16‘000‘000$ skaičius. Ši suma buvo susijusi su siaubingu vaizdu: gimdančiai moteriai nebuvo leista atsikelti, ir jai berėkiant iš skausmo bei baimės akušerė kūdikio galvutę spaudė atgal į makštį, kad taip sukliudytų jam gimti. Būtent tą dieną Caroline Malatesta, motina iš Alabamos, laimėjo stulbinamai retai pasitaikančią teisinę kovą prieš Brookwood Women’s Health, Birmingemo ligoninę, kurioje gimdė 2012 m.

Malatesta pasirinko Brukvudo ligoninę siekdama „autonomijos“, nes buvo susiviliota gundančios rinkodaros kampanijos, siūliusios personalizuotus gimdymo planus ir galimybes rinktis „natūralumą“, kaip praneša portalas Yahoo Parenting, pirmasis paskelbęs jos istoriją 2015 m. Tai, ką ji patyrė išties, labai skyrėsi nuo žadėtos pagarbos jos teisėms. Malatesta ketino gimdyti be medikamentų ir turėdama galimybę laisvai judėti, tačiau gimdymą prižiūrėjusi akušerė liepė jai gultis į lovą ant nugaros ir nesijudinti, nors kūdikis nerodė jokių distreso ženklų. Su gydytoju, kuris Malatestai buvo pažadėjęs matuoti vaisiaus tonus belaidžiu prietaisu ir gimdymą vonioje, nebuvo galima susisiekti. Kai ji bandė pareikšti nesutikimą, akušerė nekreipė dėmesio į jos klausimus, ir pareikalavo, kad  Malatesta darytų, kas jai sakoma. Jau vėliau parašytais Malatestos žodžiais, „Tapo labai aišku, kad kalba sukasi ne apie sveikatą ar saugumą. Tai buvo kova dėl valdžios.“

Pasak Malatestos, paskutinėmis jos gimdymo minutėmis ši kova virto šiurkščiu fiziniu smurtu. Ji pasakoja, kaip akušerė jėga parvertė ją ant nugaros, o kita akušerė tuo metu šešias minutes spaudė jos užgimstančio kūdikio galvutę atgal į makštį. Pasak Malatestos, į jos riksmus „Nustokit!” buvo nekreipiama dėmesio, o ji stengėsi ištverti, kaip pati vadina, „kankinimus“. Sūnus Džekas gimė sveikas ir nesužeistas, tačiau jai pačiai dėl patirto smurto buvo sunkiai pažeistas nervas. Vėliau jai diagnozuotas potrauminio streso sindromas ir pudendalinė neuralgija – itin skausminga ir neišgydoma liga, dėl kurios ji negali užsiimti seksu ir daugiau niekada nebegalės gimdyti.

2016 m., po daugiau nei dvejų metų bylinėjimosi, Malatestai nepavyko įrodyti, kad ji buvo nusikalstamai užpulta asmens, kuriuo pasitikėjo siekdama pagalbos – JAV nėra jokio įstatymo, kuris draustų tai, kas buvo padaryta Malatestai. Tačiau civilinio teismo teisėjas sutiko, kad Brukvudo ligoninės reklama dėl gimdymo pasirinkimo galimybių buvo klaidinanti ir kad akušerė pažeidė kokybiškos priežiūros reikalavimus. 

Teismui priėmus sprendimą, Malatestos atvejį nušvietusi žiniasklaida susitelkė ties jos traumine patirtimi ir jai suteiktomis motinystės priežiūros paslaugomis, paremtomis „numesk jauką ir pakeisk produktą“ principu. Šimtai komentuotojų išreiškė šoką, užuojautą, o taip pat ir skepsį dėl to, kad ligoninėje galėjo būti įvykdytas toks kraupus nusižengimas. Bet vienos srities atstovėms – gimdymo duloms – Malatestos istorija nepasirodė nei šokiruojanti, nei išskirtinė, nei netgi labai neįprasta. Duloms, kurių kvalifikacija yra teikti gimdančiosioms fizinę ir emocinę, bet ne medicininę pagalbą, tai tebuvo dar vienas akušerinio smurto atvejis: užgaulios gimdymo priežiūros liudininkėmis dauguma dulų sako tampančios nuolat.


Termino „akušerinis smurtas“ JAV teisėje nėra, bet kitose šalyje, pvz., Venesueloje ir Argentinoje, jį jau imtasi apibrėžti kaip nusikaltimą prieš gimdančiąją. Tai skėtinis terminas, apimantis sveikatos priežiūros teikėjo nepagarbius požiūrius, prievartą, psichologines priekabes arba diskriminavimą, be sutikimo atliekamas apžiūras ar taikomą gydymą, prievartines procedūras, pvz., teismo sprendimu atliekamą C-pjūvį, ir fizinį smurtą. 2016 m. Amerikos ginekologų ir akušerių kolegija išleido komiteto išsamią nuomonę, kurioje patvirtinama, jog „gebanti priimti sprendimus“ nėščia moteris turi teisę atsisakyti gydymo, ir „kuo griežčiausiai“ nepritariama „spaudimo, manipuliacijų, prievartos, fizinės jėgos ir grasinimų“ naudojimui „siekiant paskatinti moteris priimti tam tikrą medicininį sprendimą“. Tačiau jų nuomonės ir nutarimai yra neprivalomi.

Nors akušerinis smurtas gali sukelti tiek fizinę, tiek emocinę žalą, teisiniai stebėtojai nustatė, kad labai mažai moterų kada nors pateikia viešus skundus dėl gydytojų, akušerių, slaugių ar ligoninių. Jeigu ir kūdikis, ir motina yra pakankamai sveiki, dauguma moterų yra linkusios palikti trauminę gimdymo patirtį už nugaros ir susitelkti į tėvystę. Mūsų kalbintas dulas šokiravo ne tai, kad su Malatesta buvo nepagarbiai elgiamasi, ir net ne jos patirtas fizinis smurtas, o tai, kad ji viešai ir teisiškai tam pasipriešino. Ir kad ji laimėjo.

Emily Varnam, dula ir reprodukcinės sveikatos mokytoja iš Detroito, anksčiau dirbusi Niujorke, savo kaip nuolatinės akušerinio smurto liudininkės patirtį apibūdina kaip sekinančią, pykdančią ir itin traumuojančią. „Tik maždaug vienu procentu visų atvejų tenka pamatyti, kaip moterims suteikiama derama pagalba“, pasakoja Varnam, pridurdama, kad dalyvaudama gimdymuose nuolat matydavo žiaurų elgesį beveik kiekvienoje Niujorko ligoninėje. „Ar dėl to, kad jie neteikia mokslo įrodymais paremtos priežiūros, ar dėl to, kad jiems trūksta užuojautos, ar dėl to, kad jie negerbia žmonių, iš esmės niekada netenka matyti priežiūros, kuri būtų derama. Ar dėl to, kaip su jomis kalbama, ar dėl be sutikimo atliekamų apžiūrų pro makštį. Dėl be sutikimo atliekamų epiziotomijų ar dėl prievartos, ar dėl psichologinių priekabių, ar dėl bauginimo taktikos“.


---
„Neįtikėtina, kiek kartų man teko sakyti Ji nesutinka, o Jūsų ranka yra jos makštyje. Privalote ją ištraukti.“
---


Kaip ir dauguma dulų, iš pradžių Varnam manė, kad jos paskirtis yra paremti nėščiąją. Bet netrukus suvokė, kad jos darbą geriau apibūdinti kaip „asmens sargybinio“. Ji suprato, kad, užuot gimdymų metu guodus ir drąsinus, jai iš tiesų tenka saugoti savo klientes, ginti jų fizinę autonomiją ir garantuoti, kad jos netaptų aukomis, o kai tai nepavyksta, paliudyti prieš jas įvykdytą žiaurumą. Tokio darbo egzistavimas, anot Varnam, neturėtų būti reikalingas.

Varnam prisimena buvusi vieno ypač trikdančio įvykio liudininke, kuomet akušeris-ginekologas atėjo į gimdyklą tiesiog lauko rūbais: neprisistatęs klientei ir nepaklausęs jos sutikimo, gydytojas įkišo pirštus į makštį ir pamėgino ranka praplėsti jau beveik atsidariusį gimdos kaklelį. Pasak Varnam, jos klientė suklykė iš skausmo ir protestuodama, bet gydytojas liovėsi tik po to, kai Varnam jo primygtinai pareikalavo. „Man matant taip nutinka nuolat“, pasakoja Varnam, „Neįtikėtina, kiek kartų man teko sakyti „Ji nesutinka, o Jūsų ranka yra jos makštyje. Privalote ją ištraukti. Negalima šitaip nepaisyti pacientės sutikimo.“

Varnam patirtį patvirtina tyrimų duomenys. 2014 m. atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau nei 2000 dulų, kursų nėščiosioms autorių bei seselių-akušerių, praktikuojančių JAV ir Kanadoje, parodė, kad beveik 90 procentų iš jų matė, kaip priežiūros teikėjas atliko procedūras „neleisdamas moteriai pasirinkti ar nepalikdamas laiko apsispręsti“, ir beveik 60 procentų stebėjo, kaip priežiūros teikėjai procedūras atliko „aiškiai prieštaraujant moters norams“. Daugumai žmonių, nesusijusių su gimdymo sritimi, sunku patikėti šiais skaičiais. Varnam tenka sunkiai stengtis, jog įtikintų žmones, kad jos matyti dalykai nėra vien kartais pasitaikančios kelių „seno sukirpimo“ ginekologų-akušerių klaidos. Ji teigia, jog taip pat elgiantis matė ir jaunus gydytojus, moteris gydytojas, akušeres ir slauges: tai vyksta visur.

Los Andžele dirbanti dula Mychal Balazs vertina taip pat. Per dvejus metus, kuomet dalyvauja gimdymuose, ji, kaip pasakoja portalui, yra mačiusi visų formų akušerinį smurtą. Balazs įsitikinimu, sutikimo negavimas yra labiausiai ignoruojama gimdymo priežiūros problema ir viena iš pagrindinių su gimdymu susijusios traumos priežasčių. Labiausiai Balazs trikdo „praplėšimu rankomis“ vadinama procedūra, kurią ji sako dažnai matanti Los Andželo ligoninėse. Anot Balazs, ji dažnai mato, kaip sveikatos priežiūros paslaugos teikėjai vietoje epiziotomijos, kuomet makšties anga praplečiama chirurginiu pjūviu, pacientės tarpvietę plečia ir praplėšia rankomis (net ir tada, kai pacientei nepritaikyta epidūrinė nejautra), sukeldami smarkų skausmą.


---
„Negaliu net apsakyti, kaip be galo keista stebėti tai, ką galima pavadinti tik išprievartavimu, o po to joms būna paduodamas kūdikis, ir tai laimingiausia jų gyvenimo akimirka.“
---


Pasak Balazs, jai yra tekę tapti ir seksualinės prievartos prieš gimdančiąsias liudininke, ir ji atskiria „nenorimą medicininį prisilietimą“ prie makšties, kurį kai kas laiko seksualine prievarta, ir aiškiai „seksualizuotus“ veiksmus. „Man dalyvaujant gimdančiosioms buvo sakomi atvirai seksualiniai dalykai,“ – teigia Balazs. „Negaliu net apsakyti, kaip be galo keista stebėti tai, ką galima pavadinti tik išprievartavimu, o po to joms yra paduodamas kūdikis, ir tai būna laimingiausia jų gyvenimo akimirka.“

Panašių nutikimų žino dauguma dulų, bet vengdamos sunkumų dažnai juos papasakoja tik anonimiškai. Viena dula iš Alabamos, kurios tapatybė neatskleista, 2017 m. kalbėdama „Gimdyti leidžiama“ internetinėje laidoje, atskleidė, kaip jai matant gydytojas gimdančią pacientę, pasilenkusią virš ligoninės lovos, apžergė iš nugaros. Pasak dulos, jos klientė atsisakė būti apžiūrėta pro makštį, ir tuomet gydytojas jai tarė „Taigi padarysime šitaip“ ir pakėlęs jos sijoną iš nugaros grubiai įgrūdo ranką jai į makštį. „Jei tai būtų nutikę ne ligoninėje, jis dabar būtų kalėjime,“ – kalbėjo dula. „Tai matė daug liudininkų. Tai buvo seksualinė prievarta, ir labai aiškiai seksualinė, iš to, kokia buvo jo kūno padėtis.“

Dauguma dulų sutinka, kad spalvotosios moterys ypač smarkiai susiduria su akušerinio smurto problema ir kad nėštumo ir gimdymo priežiūroje paplitusi diskriminacija dėl rasės, tautybės, amžiaus, socioekonominės padėties ir santuokinės padėties. Vašingtono mieste dirbančios dulos ir teisininkės Ravae Sinclair, dalyvaujančios gimdymuose jau beveik 16 metų, pastebėjimu, sveikatos priežiūros specialistai bendraudami su spalvotųjų šeimomis elgiasi dar labiau autoritariškai, nei įprasta – joms įsakinėja, abejoja jų pasirinkimu ir laiko poras nesusituokusiomis arba neišsilavinusiomis.

Sinclair teigimu, jos kaip dulos veiklos pradžioje Milvokio gimdymo namuose ją labiau už viską pašiurpino melavimas – kuomet gydytojai pateisindavo savo be sutikimo atliekamus veiksmus klaidinančiais teiginiais, jog kūdikiui arba motinai iškilo pavojus. Pastaruoju metu Sinclair surado veiksmingų būdų kovoti su tokia dezinformacija ir jos teigimu vis daugiau juodaodžių moterų siekia būti nuo jos apsaugotos. Jos juodosios klientės jai sako: „Noriu, kad vieną dieną – kai į šį pasaulį atsivesiu nekaltą vaikelį – manęs neslėgtų rasizmas, mano našta būti juodaode. Nenoriu, kad man užkrautų svetimus įsitikinimus, nes visas jėgas sutelksiu į gimdymą, kuriam jų prireiks.“

Ligų kontrolės centro (CDC) duomenimis, juodaodėms Amerikoje tris arba keturis kartus didesnė tikimybė mirti dėl su nėštumu ar gimdymu susijusių priežasčių, nei baltaodėms. „Sistersong“ ir kitų reprodukcinio teisingumo organizacijų 2014 m. ataskaita parodė, kad „kai kuriose Misisipės srityse gimdyvių mirtingumas tarp juodaodžių moterų yra didesnis, nei į pietus nuo Sacharos esančiose Afrikos šalyse, o baltaodžių moterų, mirštančių gimdymo metu, skaičius toks mažas, kad net nėra reikšminga jį įtraukti į ataskaitą“. Tačiau visoje šalyje gimdyvių mirtingumas stabiliai auga. Paskutinis CDC pateiktas skaičius siekia 17,3 mirtis, tenkančias 100‘000 gimdymų – tai daugiausia tarp išsivysčiusių šalių.


---
„Akušeriniu smurtu nėščiąsias nubaudžia tie žmonės, kuriais jos pasikliauja siekdamos pagalbos ir patarimų.“
---


„Kodėl moterys miršta?“ – klausia dr. Katharine Morrison, ginekologė-akušerė iš Bufalo miesto Niujorke. Morrison manymu, atsakymas tas, jog nėštumo ir gimdymo priežiūroje dominuoja vyrai, ji prieštarauja mokslui ir yra pavojinga. Ji nurodo, kad c-pjūviais JAV šiuo metu baigiasi daugiau nei 30 procentų gimdymų, t. y. daugiau nei dvigubai viršijant Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendaciją. Komplikacijų ir mirties dėl c-pjūvio rizika triskart didesnė, nei gimdant pro makštį. „Taip yra todėl, kad susijungė fee-for-service [kai atskirai mokama už kiekvieną paslaugą ar jos komponentą] medicina ir mizoginija.“

Anot Morrison, standartinėje akušerinėje-ginekologinėje priežiūroje moterims neleidžiama priimti sprendimų taip, kaip būtų neįsivaizduojama jokioje kitoje medicininėje situacijoje. Jos manymu, šio požiūrio – ir akušerinio smurto – šaltinis yra idėja, kad motina ir kūdikis yra atskiros būtybės ir kad kūdikis turi „teises“, viršesnes nei jo motinos. „Tad iš moterų atimta bet kokia galimybė veikti,“ – teigia Morrison. – „O ją atėmę žmonės yra akušeriai-ginekologai. Akušeriniu smurtu nėščiąsias baudžia tie, kuriais jos pasikliauja siekdamos pagalbos ir pamokymų.“

Iš medikų nesulaukdamos nei pagalbos, nei pamokymų, kaip susidoroti su akušeriniu smurtu, moterys imasi pasipriešinimo veiksmų. Dauguma su gimdymo priežiūra susijusių asmenų įsitikinę, kad pažeidimus pažaboti gali tik vartotojų judėjimas, reikalaujantis pagarbos ir autonomijos; anot jų, iš ligoninių vidaus taisyklių to negalima tikėtis, o baudžiamojo kodekso pakeitimai vienoje valstijoje po kitos vyksta pernelyg lėtai. Nacionalinė organizacija „Improving Birth“ moterims siūlo „atskaitomybės priemonių rinkinį“, turintį padėti pateikti skundus dėl patirto elgesio. O tokie pokyčio siekiantys žmonės kaip Cristen Pascucci iš „Birth Monopoly“ siekia viešinti akušerinį smurtą išgyvenusių moterų istorijas. Šiuo metu Pascucci kartu su Caroline Malatesta kuria dokumentinį filmą „Mother May I?“, kurio tikslas yra atskleisti šią nematomą epidemiją.

Bet didžiausias nėščiųjų ginklas gali būti informacija, o gimdymo dulos dažnai geriausiai nusimano apie vietinius paslaugos teikėjus ir ligonines. Daug dulų tvirtina, jog atsisako dirbti tam tikrose ligoninėse ir su tam tikrais gydytojais, nes matė jų žiaurius veiksmus, ir siekia savo klientėms pateikti išsamią informaciją, jų neįbaugindamos. Kitos jaučiasi priverstos tylėti, nes bijo, kad dėl savo perspėjimų susilauks stiprios neigiamos profesinės reakcijos. Dalijimasis perspėjimais neįeina į dulos pareigų aprašymą, bet jis tampa esmingai svarbia jos užduotimi.

„Sunku būti tokioje padėtyje,“ – aiškina Mychal Balazs, – „nes atestuotos, patyrusios dulos darbas nėra žinoti, kokiose ligoninėse labiau tikėtina būti išprievartautai. Bet jeigu ką nors žinau, tai pasakau taip, kaip yra.“




***
Straipsnio originalas

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą